Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Totální - ekonomická - škoda na vozidle

9. 08. 2015 2:15:09
opětovně volně navazuji na své předchozí blogy s tím, že tento blog je zaměřen na pojem totální škoda. Zní to celkem logicky, ale ze své praxe jsem zjistil, že poškození z DN jsou mnohdy v nesnázích a neví jak se zachovat.

Jak se vypočítává škoda na vozidle jsem psal v předchozím blogu, nicméně jen připomenutí. Oprava vozidla se vypočítává za použití nových originálních dílů nutných k provedené opravě a dle cen časových jednotek za mechanickou, karosářskou a lakýrnickou práci stanovenou výrobcem vozidla - značky, přesněji se jedná o postupy opravy dané výrobcem vozidla. Ceny časových jednotek se používají u autorizovaných servisů.

Chtěl bych zde upozornit, nezaměňovat s doporučenými servisy, popřípadě smluvními servisy s danou pojišťovnou.

Opět upozorňuji, že škodu na vozidle vypočítává pojišťovna viníka, na základě provedené prohlídky pracovníkem pojišťovny - MT (mobilním technikem) který provede zápis a fotodokumentaci poškozeného vozidla. Vy jako poškozený pak svým podpisem odsouhlasíte uvedenou prohlídku s uvedeným poškozením a jak se bude škoda likvidovat, připomínám jsou to pouze tři způsoby.

Samotnou škodu posléze na základě veškerých informací od MT provádí další pracovník pojišťovny což je tzv. "likvidátor škody". Ten pomocí výpočtového programu, zjistí a stanoví náklady na opravu Vašeho poškozeného vozidla, s přihlédnutím k obecné ceně vozidla, těsně před poškozením, což stanoví dle interních předpisů pojišťovny viníka. Nakolik je tento výpočet obecné ceny vozidla a škody na vozidle objektivní nechám na posouzení každého z vás.

Někdy je patrno vzhledem ke stáří vozidla, a počtu ujetých km, a vzhledem k jeho technickému stavu, již na první pohled jasné, že se jedná o Totální - ekonomickou škodu, to znamená, že oprava vozidla je neekonomická a vozidlo se neopravuje. Jako příklad mohu uvést Škoda Fabia r.v. 2001 najeto 258 582,-km, postupující koroze a celkové opotřebení odpovídá uvedenému r.v. a ujetých km, posuzuje se celkově vozidlo a např. vozidlo bylo nabouráno na bok, tzv. nedání přednosti v jízdě - poškozen je celý pravý bok, PP + PZ dveře, prohnutá střecha, podlaha, vozidlo je do tzv. "rohlíku" - tak takové vozidlo se prostě neopravuje, jelikož náklady na opravu vozidla a zase jen příklad : 85 325,-Kč a obecná cena vozidla je 35 800,-Kč.

Jak to vidí pojišťovna? Ano totální škoda. Ale chyba lávky je si myslet, že vám pojišťovna vyplatí částku 35 800,-Kč jako obecnou cenu vozidla. To je velký omyl, ona Vám zaplatí obecná cena vozidla mínus cena zbytků.

A jsme u toho, co to je cena zbytků? To je hodnota poškozeného vozidla po DN. Kdo jí vypočítává? Ano je to opět pojišťovna viníka, ona stanoví jaká je cena zbytků - přesněji cena použitelných dílů na poškozeném vozidle.

Tuto cenu vypočítává opět pracovník "likvidace škody" pojišťovny viníka dle interních předpisů dané pojišťovny. Aby si ulehčil práci a dle údajné objektivity - poškozené vozidlo přesněji jeho fotodokumentaci nabízí na svých portálech - pojišťovny, ( tyto portály jsou placené ) jedná se vlastně o aukci havarovaných vozidel, a vydražitel nabízí finanční částku za poškozené vozidlo, a tím vlastně pojišťovna stanovila cenu zbytků .

Nyní příklad:

Škoda Fabia r.v. 2001, najeto 258 582,-km, červená metalíza, motor 50 kW, výbava LX, bez airbagů, bez klimatizace, velur látka na sedadlech, koroze lemů zadních blatníků, koroze prahů,

Poškození:

PP blatník, PP dveře PZ dveře, PZ blatník, P práh, střecha, podlaha, P B sloupek, sedadlo řidiče ( to vše v prohlídce vedeno na výměnu )

Obecná cena vozidla před poškozením: 35 800,-Kč

Náklady na opravu : 85 325,-Kč

Cena zbytků : 8 500,-Kč

Od pojišťovny obdržíte " Výplatní dopis " kde bude stanoveno, že PÚ ( pojistná událost ) byla ukončena a likvidována formou Totální škody, a jako pojistné plnění Vám zasílají 27 300,-Kč, kde bude stanoveno, že Obecná cena vozidla je 35 800,-Kč - cena zbytků která je objektivně stanovena 8 500,-Kč a přílohou Vám zasílají kontakt na vydražitele, který je ochoten zaplatit cenu zbytků.

Pokud vydražitele ale do stanovené lhůty nekontaktujete aukce propadá a vy jako poškozený nemáte nárok na 8 500,-Kč což je cena zbytků, a poškozené vozidlo Vám zůstává a můžete si s ním dělat co chcete. Nemáte žádnou povinnost vydražiteli vozidlo prodat, je to možnost, kterou můžete a nemusíte využít. O prodeji rozhodujete vy jelikož stále je to Váš majetek.

Dobře rozhodli jsme se nevyužít nabídky odkupu vozidla. K tomu nejspíše budeme mít dobrý důvod a ten je vždy finanční. Jak?? no přece Tonda z garáže, který nám běžně servisoval vozidlo, tomu jsme svěřili i případnou opravu, ale jelikož se jedná o totální škodu, tak jsme se rozhodli, že nebudeme opravovat a on Vám ten Tonda za to Vaše vozidlo nabídl rovných 10 000,-Kč.

Co s tím bude Tonda dělat nás nemusí zajímat, jelikož už to bude na základě kupní smlouvy a přepisu vozidla na jeho osobu, jeho problém, Pro Vás je důležité, že na základě převodu na jiného majitele si můžete zrušit povinné ručení a ještě dostanete zpět přeplatek z povinného ručení.

Samozřejmě že si poškozené vozidlo Tonda nekoupil proto, aby se na něj koukal, ale že si vozidlo opraví, je to přeci kluk šikovná a on si to dá do pořádku s použitím nějakých starších nepoškozených dílů, z autovrakoviště. A protože si sám sobě nebude účtovat žádnou práci, jelikož si auto chce udělat sám pro sebe, tak bude počítat pouze náhradní díly, a materiál s tím použitý. Tím , že použije ND z autovrakoviště si sníží náklady na opravu, které se vypočítávají z cen nových originálních dílů jak jsem psal hned na začátku svého blogu.

Na závěr bych Vás rád upozornil, pokud po obdržení finančních prostředků od pojišťovny a od Tondy z garáže, si zakoupíte vozidlo, máte právo žádat po pojišťovně další náklady spojené s PÚ a to je přihlášení vozidla - částka běžně 800,-Kč. Pokud kupujete starší vozidlo tak ještě žádáte i zaplacení za evidenční prohlídku na STK.

Pojišťovny tyto náklady běžně neproplácí pokud se sami o ně nepřihlásíte.

Věřím, že se mi aspoň trochu povedlo vám vysvětlit co je to ta Totální škoda a jak v toto případě postupovat, dá se postupovat různými způsoby. Pokud ale budete mít zájem o dovysvětlení , můžeme to v diskusi probrat.

Děkuji Vám za čtenost, a přeji hezký den

Autor: Ivan Dřínek | neděle 9.8.2015 2:15 | karma článku: 16.53 | přečteno: 3695x

Další články blogera

Ivan Dřínek

Nehoda

ta se může stát komukoliv z nás, je otázkou, jak se zachováme, co uděláme, vždy to bude vizitka toho kdo nehodu způsobil - jak se zachoval.

16.1.2017 v 21:08 | Karma článku: 8.59 | Přečteno: 517 | Diskuse

Ivan Dřínek

Emoce? Ego? nebo co ?

k napsání tohoto článku mne vyprovokoval článek na iDnes - odkaz zde: http://brno.idnes.cz/agresivni-ridic-dalnice-couvani-srazka-dys-/brno-zpravy.aspx?c=A170116_093357_brno-zpravy_krut

16.1.2017 v 14:16 | Karma článku: 12.58 | Přečteno: 266 | Diskuse

Ivan Dřínek

Jak " vybržďuje " profesionál

reaguji tak na článek, který vyšel zde. https://www.novinky.cz/krimi/425592-vybrzdeni-kamionu-ridici-proslo-zabral-omyl-s-pedaly.html Samozřejmě si mohu myslet své, ale soud , který se " vybržďováním " zabýval, tak úmysl

6.1.2017 v 12:28 | Karma článku: 26.63 | Přečteno: 1618 | Diskuse

Ivan Dřínek

Tak to je síla

takový název měl e-mail, který mně přišel, a sám osobně jsem se nestačil divit. Pustil jsem si to video,

5.1.2017 v 23:32 | Karma článku: 15.64 | Přečteno: 872 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Havlíček

Bismarckovský model zdravotnictví v Čechách

Proč se u nás tento skvělý model zdravotnictví, stal zdrojem obživy pro různé typy hladojedů a obchodníků, kteří kupčí z našim zdravím??? Jak je možné, že pojišťovny a farmaceutické společnosti na nás tím to způsobem parazitují??

26.6.2017 v 4:36 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 34 | Diskuse

Miroslava Pokorná

Poezie v kuchyni

Některé mé kuchařky jsou notně staré. Když říkám notně, tak třeba z roku 1944. Namátkou: Tajemství malochovatelské kuchyně, podle které jsem kdysi připravovala králíka tak, aby nesmrděl.Knížky o koření a bylinkách. Jídla ze soji

26.6.2017 v 1:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 |

Milan Radek

Budou i Evropanky muset chodit v budoucnu zahalené?

Narazil jsem na video s egyptským presidentem Násirem. Mluví o požadavku člena Muslimského bratrstva aby uzákonil zahalování žen, dole zahřmí smích. Někdo zvolá ať si bratr dá hadr na hlavu sám. Hned se mi vybavil president Bellen

26.6.2017 v 0:28 | Karma článku: 17.46 | Přečteno: 247 | Diskuse

Jana Slaninová

Když jedete na houby, minete Portu a skončíte ve vodě

Původní plán, který ráno uzrál v mé šílené hlavě, voněl hříbky na smetaně, jehličím a troškou stínu. Tak jsme se vypravili za dobrodružstvím. V metru jsem náhle změnila plán. A jelo se úplně jinam.

25.6.2017 v 20:40 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 311 | Diskuse

Eva Drunecká

Soros není Bůh

i když si na něj rád hraje a kupodivu mu v jeho božství mnoho lidí pomáhá a většina neodporuje. Vrtochy tohoto přebohatého staříka odborná veřejnost tituluje jako „kontroverzní názory“. Zní to vzletněji.

25.6.2017 v 19:06 | Karma článku: 34.99 | Přečteno: 916 | Diskuse
Počet článků 16 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 909

občan této země, profesí soudní znalec oboru Ekonomika - odhad a ceny motorových vozidel, stanovení výše majetkové újmy.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.